ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Βασικές Θεολογικές έννοιες
Αγία
Τριάδα ονομάζεται το χριστιανικό δόγμα που περιγράφει
την πίστη σε έναν Θεό με τρία πρόσωπα. Τα τρία πρόσωπα ή υποστάσεις είναι ο
Πατήρ, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα.
Θρησκευτικά Γ`
Γυμνασίου
Ερωτήσεις:
Κεφάλαιο 2
1. Ποια είναι η
έννοια της Εκκλησίας
Είναι η συνάθροιση
των χριστιανών για να λατρεύσουν τον Θεό.
2. Ποια είναι η
έννοια του σώματος του Χριστού;
Η
Εκκλησία εικονίζεται ως ένα σώμα, κεφαλή του οποίου είναι ο Χριστός και
μέλη του σώματος όλοι οι πιστοί.
3. Με ποιό τρόπο
ενοποιείται το σώμα της Εκκλησίας;
Οι χριστιανοί με την
συμμετοχή τους στην θεία ευχαριστία γίνονται μέλη του σώματος του Χριστού, και
ενεργοποιούν τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος για να ζουν την νέα εν Χριστώ ζωή
σε κοινωνία με τα άλλα μέλη και με την κεφαλή της Εκκλησίας τον Ιησού Χριστό.
4. Τι λέγεται
Εκκλησιαστική Ιστορία;
Είναι η καταγραφή του
ιστορικού παρελθόντος της Εκκλησίας.
5. Ποιες είναι οι
πηγές της Εκκλησιαστικής Ιστορίας;
Τα έργα των
εκκλησιαστικών συγγραφέων, τα πρακτικά των οικουμενικών συνόδων, οι βίοι των
αγίων, και τα αρχαιολογικά μνημεία της χριστιανικής τέχνης.
Κεφάλαιο 3
1. Τι είναι η
Πεντηκοστή;
Είναι
το γεγονός της έλευσης του Aγίου
Πνεύματος (επιφοίτηση) με μορφή πύρινων γλωσσών στους Aποστόλους, το
οποίο περιγράφεται στην Kαινή Διαθήκη. Είναι η φανέρωση του Τριαδικού Θεού.
2. Ποια είναι η
έννοια της Πεντηκοστής;
Η Πεντηκοστή
είναι πάνω απ᾿ όλα σηματοδοτεί την πνευματική γέννηση του ανθρώπου εν Αγίω
Πνεύματι.
3. Ποιο είναι το έργο
του Αγίου Πνεύματος;
Τὸ Ἅγιο Πνεῦμα ζωογονεῖ, ἐμψυχώνει καὶ
ἐνδυναμώνει τὰ πλάσματα. Αὐτὸ δίνει στὰ ζῶα τὴ ζωή, στοὺς ἀνθρώπους τὸ νοῦ καὶ
στοὺς χριστιανοὺς τὴν ἀνώτερη ζωή, τὴν πνευματική. Αὐτὸ φωτίζει τὸν ἄνθρωπο καὶ
τὸν βοηθάει νὰ μπεῖ στὴ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
Ο θεόπνευστος απόστολος Παύλος παραθέτει τους καρπούς του Πνεύματος, οι οποίοι είναι «αγάπη,
χαρά, ειρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, αγαθοσύνη, πίστις,
πραότης» (Γαλ.5:22).
4. Τι γνωρίζεται για
το Άγιο Πνεύμα;
Το Άγιο Πνεύμα
συνεχίζει το απολυτρωτικό έργο του Χριστού μετά την εις Ουρανούς Ανάληψή
Του. Αυτός διαχέει τις άκτιστες δωρεές του Θεού στους ανθρώπους και ολόκληρη τη
δημιουργία. Αυτός είναι ο πραγματικός τελετουργός των Ιερών Μυστηρίων της Εκκλησίας
μας, μέσω των οποίων οι πιστοί αγιαζόμαστε και σωζόμαστε. Το Άγιο Πνεύμα
συγκροτεί όλο τον θεσμό της Εκκλησίας.
5. Ποια είναι η
σημασία της Πεντηκοστής;
Η επιφοιτηση του
Αγίου Πνευματος μεταμορφοσε τους αποστόλους και τους ενίσχυσε στο έργο και τη
διδασκαλία του ευαγγελίου.
6. Τι γιορτάζει η
Εκκλησία την Πεντηκοστή;
Η μεγάλη εορτή
της Πεντηκοστής, την οποία η Εκκλησία εορτάζει και πανηγυρίζει λαμπρά,
φέρνει στη σκέψη όλων των πιστών το τρίτο Πρόσωπο της Τριαδικής Θεότητας,
το Πνεύμα το Άγιο, τον Παράκλητο κι' αυτό διότι, το Θείο Αυτό Πρόσωπο είναι ο
πρωτοστάτης αυτής της εορτής. Η κάθοδός Του στον κόσμο την ευλογημένη εκείνη
ημέρα της Πεντηκοστής, στο υπερώο της Ιερουσαλήμ (Πράξ.2:1) σήμανε μια νέα
εποχή για την πορεία του κόσμου και την ιστορία της σωτηρίας του ανθρωπίνου
γένους.
7. Πότε γιορτάζουμε
την Πεντηκοστή;
Την πεντηκοστή
ημέρα μετά το Πάσχα, και πάντοτε την Κυριακή, γιορτάζουµε το γεγονός της
Εκκλησίας.
8. Τι είναι ο
Παράκλητος;
Ο
Παράκλητος χαρακτηρίζεται ως «Πνεύμα της αληθείας», διότι Αυτό οδηγεί τον κάθε
πιστό εις πάσαν την αλήθειαν.(Ιωάννου 16,13). Ο
όρος παράκλητος ερμηνεύεται ως παρηγορητής. Είναι
ο συμπαραστάτης, ο παρηγορητής και ο υπερασπιστής των χριστιανών στη ζωή τους.
9.Τι σηματοδοτεί το θαύμα της ακρόασης των αποστόλων στην εθνική γλώσσα του
καθενός;
Το γεγονός της Πεντηκοστής μεταξύ
άλλων φανερώνει ότι ένα από τα πρώτα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος είναι η
δυνατότητα της επικοινωνίας. Ο άνθρωπος, που έχει το πνεύμα του Θεού, μπορεί να
μιλάει και να καταλαβαίνει τη γλώσσα του συνανθρώπου του ξεπερνώντας
οποιοδήποτε σχετικό εμπόδιο.
Γενική θεωρία
Γιατί υπάρχει
διάκριση μεταξύ κτιστού και ακτίστου;
Ο Τριαδικός Θεός είναι ο Μόνος που ονομάζεται
άκτιστος ως αγέννητος και αδημιούργητος.
Κτιστό είναι κάθε δημιούργημα του
Θεού.
Ποια είναι τα κοινά και τα ακοινώνητα της
Τριάδος;
Τα
πρόσωπα της Τριάδος έχουν κοινή ουσία και ενέργειες, ενώ τα ακοινώνητα
(υποστατικά) προσωπικά ιδιώματα είναι: ο Πατήρ είναι αγέννητος, ο Υιός γεννάται
εκ του Πατρός και το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται
εκ του Πατρός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου